|
Dávnejšie sa objavili v lekárskych časopisoch prvé správy o tom, že by sa káva mohla podielať na vzniku kardiovaskulárnych ochorení. Tieto správy vychádzali iba z malého počtu pozorovaní a nebrali do úvahy skutočnosť, že konzumenti kávy sú často aj silní fajčiari a mávajú iný životný štýl, často preplnený stresovými situáciami. Najnovšie prehľady dokazujú, že ani pravidelná spotreba niekoľkých pohárov kávy denne neznamená riziko pre srdcovo-cievny systém.
Spojená analýza všetkých dostupných a vierohodných štúdií uverejnených v posledných tridsiatich rokoch vedie k záveru, podľa ktorého neexistuje žiadny vzťah medzi spotrebou kávy a výskytom koronárnej choroby srdca. Taktiež novšia veľká perspektívna štúdia, v ktorej sledovali vyše 45000 mužov vo veku 40-75 rokov, nenašla žiadny vzťah medzi zvyšujúcou sa spotrebou kávy a rizikom infarktu či mozgovej príhody. Je pozoruhodné, že chronická spotreba kávy nezvyšuje ani krvný tlak. Paradoxne, štúdia uskutočnená na takmer 10 000 mužoch a ženách v Taliansku našla u pravidelných konzumentov kávy nižší krvný tlak ako u tých, ktorí kávu vôbec nepili. Podobná štúdia na 10 000 mužoch a ženách so zvýšeným krvným tlakom viedla k záveru, že príjem kofeínu z kávy nemal žiadny účinok ani na celkovú úmrtnosť, ani na úmrtnosť zapríčinenú infarktom, mozgovou porážkou či rakovinou. V obrovskej dlhodobej štúdii, v ktorej americkí autori sledovali desať rokov vyše 85 000 žien stredného veku, nenašli zvýšené riziko ischemickej choroby srdca dokonca ani u žien, konzumujúcich denne 6 alebo viac pohárov kávy. |